Er waren in 2018 146.571 scheldtweets met het woord ‘kanker’ erin, 72 procent van de weginspecteurs krijgt regelmatig de middelvinger en vorig jaar werd in Rotterdam 3.618 melding gemaakt van burenruzies. Het zijn zomaar wat cijfers die de Stichting Ideële Reclame Sire op een rij heeft gezet om te laten zien dat we onaardiger tegen elkaar zijn geworden. Daarom is er vanaf vandaag de nieuwe campagne #DOESLIEF. Sire wil Nederlanders ermee aan het denken zetten over hoe we dagelijks met elkaar omgaan.
Onaardig gedrag
De campagne moet Nederland confronteren met groot en klein onaardig gedrag. Bumperkleven, het negeren van een caissière in de supermarkt, treiteren van OV‐medewerkers, elkaar niet voor laten gaan in het verkeer, voordringen in de trein, geluidsoverlast, burenruzies, schelden en haatberichten op sociale media.
Zeven van de tien LHBTI’s in ons land krijgt te maken met discriminerend geweld – verbaal en fysiek. Homo is het meest gebruikte scheldwoord op het schoolplein en sportveld. Zullen we daar eens ook maar mee stoppen? #DOESLIEF voor #LHBTIs en niet alleen op #IDAHOT!
Overal te zien
De campagne zal overal te zien zijn: van dagbladen tot en met de bioscoop en sociale media. Er zijn twaalf radiospots, acht TV commercials en tien online video’s.
Over SIRE (Stichting Ideële Reclame): Dit is een onafhankelijke stichting die maatschappelijke onderwerpen onder de aandacht brengt, bespreekbaar maakt en agendeert. Joe Public heeft de campagne ontwikkeld in samenwerking met onder andere Coopr en Blauw Gras. Alle partijen hebben ‘om niet’ meegewerkt.
[Bron: SIRE/Adformatie]